Allt i ett-biffar!

Har fått önskemål från en läsare om att publicera receptet på allt-i-ett-biffarna :)
Självklart!

Här kommer det:

Allt-i-ett-biffar:
800gr köttfärs (nöt eller blandfärs)
6 finrivna morötter
1 gul lök
4-5 portioner fullkorncouscous
3 ägg
1 msk fänkålsfrön - mortlade
1/2 - 1 tsk chiliflakes
Svartpeppar - finmalen
Smör
(Salt -jag saltar inte min smet då jag gör den småbarnsvänliga. Men om det är ok med salt i maten är mitt starka tips att man saltar smeten istället då det generellt går åt mindre salt då)

Såhär:
Fräs löken i lite smör och lägg den sedan i en stor bunke för att svalna.
Rör ner de rivna morötterna, köttfärsen, kryddorna och couscous. Rör om noga.
Vispa upp äggen vid sidan av och rör sedan ner dem i smeten. Rör noooooga.

Forma ganska tjocka "biffar" och, ett tips här, gör de fina/jämna till dom runt om så de inte ser spruckna ut. Då håller de bättre i stekpannan.

Stek i smör på medelvärme i ca fem minuter vänd bara en eller max två gånger.

Lägg att svalna på en tallrik och frys sedan ner.

Perfekta att ta fram ca 2-3 per person och micra. Allt i ett liksom :)


Psssst. Jag gillar att äta mina med lite thailändsk sötsur chilisås, men det är ju självklart en smaksak :)

Smaklig måltid!
:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback