Hamburgerbröd

Hepphepp!

Imorgon får vi besök av två vänner och tänkte därför bjussa på lite middag.
Jag och älsklingen har precis tillverkat hamburgerbröd, och imorgon kommer vi även att göra själva hamburgarna, köttet då alltså.

Jag tycker att köpebröden brukar vara aldeles för torra, smaka för lite, och innehålla mest luft, därav viljan att göra dem själv... plus att det är roligare så också =)
Hamburgerbrödsreceptet googlade jag upp, och sen ändrade jag (givetvis) lite på det.
Jag bytte ut allt vetemjöl mot rågsikt och dinkelmjöl för att få till lite mer mättande och samtidigt nyttigare bröd.

  • 25 g jäst
  • 25 g smör
  • 2 ½ dl mjölk
  • ½ tsk salt
  • 1 tsk strösocker
  • 7 dl vetemjöl
  • 4dl rågsikt (varav en till utbak)
  • 3 dl dinkelmjöl
  • sesamfrön
  1. Smält smör, häll på mjölken och värm allt fingervarmt.
  2. Smula ner jästen i en bunke. Häll på lite av degspadet och rör ut det med jästen.
  3. Häll på resten av degspadet, saltet, strösockret och nästan allt vetemjölet. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa i minst en halvtimme.
  4. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den.
  5. Dela degen i 10 delar och forma dem till runda bullar.
  6. Häll sesamfrön på en tallrik och tryck ner varje bulle i den.
  7. Låt jäsa på bakplåtsklädd plåt i ca 10 min.
  8. Lägg även ett bakplåtspapper över bullarna och tryck till ordentligt med en tom plåt. Låt jäsa i 30-45 minuter.
  9. Sätt ugnen på 250 grader.
  10. Grädda hamburgerbröden i 7-8 minuter mitt i ugnen.
  11. Låt svalna under bakduk.
Nu har vi provsmakat en av de som blev lite för små, och vet ni vad? Det blev HUR BRA SOM HELST!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback