Musselsoppa

Hejhopp!

För några år sedan, när jag var på en after work i kära gamla Göteborg, bjöds jag på en sagolik musselsoppa. Den var krämig, lagom salt och mild men samtidigt väldigt smakrik. Enda nackdelen var att det inte var tillräckligt många musslor i samt att jag minns att det var jobbigt att hålla i både vinet skålen med soppa och samtidigt äta den med sked...

När vi nu skulle fira vår lägenhetsförsäljning tog jag tillfället i akt och försökte återskapa soppan, från hur jag mindes att den smakade.

Det blev till min stora lycka riktigt gott!

Nadjas musselsoppa:
2 portioner

20 färska blåmusslor
1 stor gul lök
1 stor fänkålsgrej... en fänkål helt enkelt.
1/2 liten färsk röd chilifrukt
3 dl grädde
1dl vitt vin
2dl vatten
1 msk smör
1,5 msk majzena redning
vitpeppar, salt

Skrubba blåmusslorna noga, släng de som är öppna innan tillagning (de är dåliga)
Hacka löken och skär fänkålen i stora "halvmånar" ca 1 cm tjocka.
skär chilin i tunna skivor (cirklar)

Smält smöret i en kastrull och lägg i lök, fänkål, chili och musslor. Vänd runt med stor slev, det är enklast så.
häll på  vin, grädde och vatten, koka upp men var försiktig så att det inte bränns, skaka om då och då.
När musslorna öppnat sig är det dags att plocka ur dem och lägga dem på en tallrik bredvid. (om en mussla vägrar öppna sig efter kokning ska den inte tvingas - utan slängas, då är den också dålig)
Koka ihop resten av soppan och red med majzenan (strö ner den rakt i soppan) till önskad konsistens.
Smaka av med salt och peppar.
Sänk värmen och häll i musslorna så att de hinner bli varma utan att kokas, då blir de sega.
Klart!


Jag serverade soppan med små krustader som jag gjorde såhär:

Små krustader:

4 skivor vitt hemmabakt (osötat) bröd med fullkorn
200g getost (skivbar)

Jag skar brödet i 2x2 sm fyrkanter 
Jag lade dem på en teflon-plåt,
Sen la jag en liten (1x1x0,5 cm stor) bit getost på varje och körde i ugnen, 200grader i ca 10 minuter


Jag är ingen dryckesexpert men vågar mig ändå på att rekommendera dig som testar soppan att servera den med något bubbligt... mineralvatten, en öl, cider eller mousserande, något med bubblor helt enkelt. Detta för att bubblor hackar fett och det är ganska mycket grädde i :)


Vi drack en asti till, lite väl sött för min smak, ska ta en torr variant nästa gång =)

Smaklig spis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback