Daimbullar!

Hejhopp!

Fredag är verkligen bra dagar numera. Jag har bestämt mig för att försöka gå lite tidigare på fredagar, och inte alltid ha hela fredagkvällen totalt uppbokad, och låt mig säga dig - det är andra veckan nu - det fungerar UTMÄRKT!

Snart ska vi iväg på lite mysmiddag hos ett par kompisar som precis har renoverat sitt kök (m a o kommer vi ha mycket att prata om med tanke på att vi alla bygger nytt kök), och bara ta det lugnt i goda vänners sällskap. Inte speciellt ansträngande att gå dit heller, tar kanske tio minuter till fots. =)

Till saken:
Jag har blivit ombedd av många rara vänner att lägga upp receptet på daimbullarna som jag gjorde härom dagen. Så det tänker jag alltså göra nu. Jag vill bara berätta att jag har moddat receptet något, men jag kommenterar det direkt i receptet (alltså jag skriver både original och min modd).

Happy bullbak och ha en mysig fika!
FredagsKram!


Daim och mandelbullar
ca 2h, 20 min
ca 40st

Bullar:
150 g Smör
5 dl mjölk (jag tog laktosfri)
50 g jäst
0,5 tsk salt
1-1,5 dl strösocker (jag tog 1)
1 tsk stött kardemumma
12-13 dl vetemjöl (jag tog 750 g rågsikt med vetemjöl)

Fyllning:
200 g sötmandel (jag tog 60 g för jag hade inte mer hemma)
2 dubbeldaim (jag tog 3 för att ersätta bristen på mandel)
150 g smör
1 dl strösocker

Pensling
Uppvispat ägg

Garnering (jag hoppade över garneringen helt)
Hackade Pistagenötter
Pärlsocker

Gör så här:
Smält smöret och tillsätt mjölken. Låt blandningen bli fingervarm (ca 37°C).
Smula jästen i en bunke (jag använde min assistent, vilket rekommenderas till 100%) och rör ut med degvätskan,
Tillsätt salt, socker, kardemumma och mjöl, men spara lite av mjölet till utbakningen (jag använde upp allt och tog mer mjöl till utbakningen). Arbeta degen tills den är blank och smidig, ca 5 min i assistent eller 10 min för hand (och ungefär här förstår man varför assistent är att föredra).

Täck över med bakduk. Låt jäsa ca 40 min tills degen är dubbelt så stor.
Finhacka daim och mandel (och jag använde här min matberedare såklart =)).

Stjälp ut den jästa degen på väl mjölad arbetsbänk och knåda degen.
Dela degen i två delar. Kavla ut varje del till en tunn rektangulär platta.
Hyvla över smöret med osthyvel (Jag lät smöret bli rumstempererat ch "smörade" på det)
Strö över daim, mandel och socker.
Rulla samman degen från långsidan (jag rullade från kortsidan) och skär rullen i ca 2 cm breda bitar. Lägg dem i bullformar ställda på plåtar. Täck över med bakduk. Låt jäsa 30 min. Sätt ugnen på 250°C.

Pensla bullarna med ägg.
Strö över pistaschnötter och pärlsocker (jag valde som sagt attinte göra detta).
Grädda mitti ugnen ca 10 min tills de fått fin färg★




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback