salladsmiddag och rabarberkräm!

Hejsan!

Helt vardaglig matblogg stundar.
Inga huseköp, inga frierier, inget onormalt och sensationellt, bara en vanlig vardagsblogg... om mat eftersom det var ett tag sen sist...
Det känns på något sätt skönt =) Tror inte man ska hantera så mycket mer än våra tidigare nämnda stora grejer just nu  (Och där kom vi in på dem igen...! Låt oss försöka hålla oss ifrån dem i några minuter, ok?!)

Idag har jag ätit sallad till både lunch och middag.
Grönsaker och kött är det bästa jag vet, så matiga sallader faller helt naturligt in bland favritmaten.
På vintern är det tyvärr sparsamt, eftersom trista importerade grönsaker och kyla inte direkt inspirerar till en mumsig sallad. Men på sommaren däremot är det krispiga färska grönsaker och starka färger som lyser samman till något svalt och uppfriskande till mat.
Mums för sallad!

På lunchen idag hade jag lunchmöte.
Lunchmöten leder allt för lätt till trista skuldkänslor och uppsvullen mage som krämiga pastasåser, hysteriskt krämig lasagne och andra mindre hälsosamma alternativ kan medföra för någon som jag, som har problem med att "hinna" till gymmet varje dag. (egentligen menar jag mer som någon dag, men säg inte det till nån).
Men jag brukar för det mesta välja just en matig sallad!
Och ni som nu tänker "åh, nej, då är hon ju vrålhungrig vid två igen!!!" kommer följande förklaring:
1. MATIG sallad. Bulgur, matvete, qniuoa osv och kött fågel eller fisk är ju samma sak som om du äter kött, kolhydrater och en sallad till, bara att det är lite annorlunda fördelat och serverat.
2. Jag har alltid mellanmål på eftermiddagen. Hade jag så ätit en halv gnu till lunch hade jag ändå varit hungrig vid två. Sån är jag!
Så, med det sagt ska jag försöka komma till saken.

På lunchmötet tog jag en rostbiffsallad med matvete och chilivinegrette. Gott! Bra jobbat och fyra mössor till kocken som gjort den, MEN!
Till middag var jag sugen på något lite saltare och lyxade till det med ugnsgrillad (och avrunnen) bacon i salladen som i övrigt innehöll avokado, sockerärtor, champinjoner, isbergssallad, tomater, gurka, salladslök och fullkornsbulgur!
Jag toppade det hela med en hemmagjord honungsvinegrette och låt mig förtydliga: MUMS!
RIKTIGT gott!

Sen stack Anders iväg på styrelsemöte så jag passade på att göra rabarberkräm!
Blivande svärmor tog med sig färska rabarber från trädgården sist gång vi sågs, så nu var det hög tid att använda dem och vad passar då bättre?

Så ikväll när Anders kom hem och var aldeles hungrig och trött så blev det varm rabarberkräm med mjölk i samband med lite nervarvning i soffan.

Myyyyys!



Kommentarer
Postat av: P e M

Grattis!!!!!du kan alltid ordna så att en vanlig dag förvandlas till fest och mys.God fortsättning,en stor kram från Mor

2010-06-09 @ 14:52:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback