Chili och limemarinerade stora räkor

Hejhopp!

Dille på att blogga recept just nu. Här kommer ett som jag gjorde härom dagen när jag och Anders skulle grilla hos hans syster:


Chili och limemarinerade stora räkor
4p

24st stora räkor
1 färsk röd chili
1 lime
2 krm vitpeppar
1 tsk grovsalt
3 msk olivolja

Lägg räkorna i en plastpåse (jag la ner dem frusna, men färska går säkerligen lika bra)
Skär chilin i rundlar (skiva upp) och lägg ner i plastpåsen
Skala limen med potatisskalare och lägg ner de oregelbundna skalbitarna i plastpåsen
skär limen på mitten och pressa ner halva. Få med köttet.
Skiva upp resten av limen och lägg ner i påsen.
Strö ner peppar och salt
Häll som sist ner olivoljan

Ta ut det mesta av luften från påsen och knyt den sedan noga.
"Massera" påsen så att kryddorna fördelas och att räkorna får smak av allt.
Låt stå i några timmar (minst 3)

Trä räkorna på grillspett av metall, eller lägg dem i fisk/grönsaksgrillklämma och grilla hastigt på hög värme så att de inte blir sega.

Käka och njut! (och glöm inte att ta bort den lilla svansen)

Notera skilnaden på räkor och räkor. Jag använde Tigerräkor men Nordhavsräkor hade varit bättre. En bra artikel om detta finns här; på tasteline.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback