Rådjursgryta

Hejhej!
Igår gjorde jag tokmumsg mat, som passar utmärkt som matlåda då den bara blir godare om den får stå lite och dessutom behöver man knappt ha grönsaker vid sidan om eftersom den innehåller hela kostcirkeln.
Så här kommer mitt alterego "Mat-Nudge" in och delar med sig av mitt/sitt recept.

Rådjursgryta
ca 4 portioner, ca 1h

200g finrensade grytbitar av rådjur
100 g smörstekta trattkantareller
1 röd lök
50g sockerärtor
1 succhini (grön)
1 succhini (gul)
20st urkärnade kalamataoliver
1 stor tomat
2 dl vatten
2 msk majsenaredning
1 buljongtärning
2 krm finmalen svartpeppar
2 krm salt
1msk oregano

Hacka lämpligtvis upp allt i förväg och lägg i skålar så går matlagningen smidigare, speciellt i detta fallet tycker jag.
Fräs köttet i lite matfett tills det är genomstekt - lägg åt sidan.
Fräs löken och lägg i succhinisarna, sockerärtorna och buljongtärningen. Fräs ihop tills de blir hyffsat mjuka.
Blanda ner kantarellerna, oliverna, köttet och krydda med salt, peppar och oregano.
När kryddorna fräst in något så lägger vi i en hackad tomat.
Sen häller vi på 2 dl vatten (lite drygt) och reder med majsenan (rakt ner i såsen)
Låt puttra på svag värme i ca 15 minuter.

Servera med ris eller couscous


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback