Andja utmanar vardagen...

Har ni någonsin tänkt "vad ska jag göra för mat idag?" och tyckt att inget förslag känns riktigt klockrent?!
Det har jag!
Har ni någonsin tyckta att "idag är det faktiskt inte jätteroligt att laga mat, men jag vill inte köpa take away"?
Det har jag också!

i går var en såndär dag när jag ville laga mat men inte visste riktigt vad.
Min kära AJ och jag beslöt oss för att testa något nytt.

När jag kom hem från jobbet hade AJ ställt fram fem ingredienser:
köttfärs, Kidneybönor, sparris, enbär och... ja.... kanel... 

Regeln var att jag fick lägga till fem ingredienser själv, samt att jag fick byta ut upp till två stycken av hans!
Jag fick alltså använda totalt 10 ingredienser varav minst tre av hans. (salt och vatten fick jag "gratis").

Jag valde att lägga till fem ingredienser:
Sambal Oelek, päron, lök, potatis och smör

Dessutom valde jag att byta AJs enbär mot vaniljglass!

Jag kokade potatisen och fräste samman köttfärs, lök, bönor och sparris.
Jag saltade lite och kryddade med Sambal.

Liknar lite Cili con Carne, fast utan tomatsås kanske?!

Jag valde att pressa potatisen och kryddade med smör och salt för bästa konsistensmatchning
Det blev en komplett middag trots allt!

Du som har koll på AJs grund-ingredienser har nu märkt att kanelen fortfarande inte använts. Men självklart såg jag till att även anta kanelutmaningen.
Det fick nämligen bli en efterrätt också!
Smörstekta päronskivor med vaniljglass och kanelpuder!
(tips! eftersom päronen innehåller mycket socker i sig bildas en naturlig nötig sirapssmak i smöret)


Så...  det här är tydligen saker vi håller på med hemma hos oss när livet börjar kännas för enkelt...

Kram!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback