TjejkvällsGourmander ;)


Igår kväll var jag på tjejkväll med mina fina hjärtan Vendy, SusBus och Hanna.

Vi var ute efter en lite lyxigare men ändå mysig känsla och gick på restaurangen "fem små hus" i gamla stan. Det var verkligen ett lyckat val! :)

Vi började med en liten fördrink i "baren" som för väldans massa år sen (1600-talet) var en "förbjuden krog" som ägdes av nån tjej som hette Anna nånting (jag och historia... Suck!)

Sen gick vi ner till vårt bord som låg i hus nummer fem. Dvs genom en lång labyrint av små rum (fd hus) ner ner ner, så vi låg ett steg under källaren!
I vårt "hus" kunde man t o m se och känna fingeravtryck i mureriet som är mer än 350 år gamla :)
Restaurangen heter alltså "fem små hus" för att den är ihopbyggd av/på fem små hus. Fiffigt! :)

Vi tog tre rätter och jag fotade såklart mina ;)


Förrätt: SOS = sill, ost och strömming. Till detta var det kokt saltad potatis. Ett utmärkt val.

Huvudrätt: stekt ankbröst med rabarberkompott och potatiskaka. Nom! Jag hade aldrig ätit anka förut men varit sugen och nyfiken länge. Jag kommer definitivt att ta det någon mer gång. Oerhört trevlig mat.

Till dessa två drack jag vitt vin.

Sen beställde vi te, kolla sötaste te-påsen!!! Och kolla förpackningen bredvid!!! :)


Dessert: grönt jasmin-te samt att jag och Vendy delade på två chokladtryfflar. På chokladtryfflarna fanns "strössel" som poppade i munnen hej vilt :) Jättegott men jag är glad att jag inte tog nåt större, mätt som få.

Ja det var verkligen en lyckad kväll och det var så otroligt skönt att få slappna av och umgås med tjejerna i vetskapen om att Stella var hemma med Anders och Jens och hade det roligt och bra. Jag kunde äntligen prata, lyssna och bara njuta av att umgås. Och det spelar ingen toll hur mycket jag älskar min familj, man måste få lite egentid och lite egen tid för att kunna vara sitt bästa jag hemma :)

Tack underbara söta tjejgänget, jag är så glad att ni är ni och att vi är vi :)

Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback