Glitter, glamour och blodiga skoskav...

Jomen alltså jag vet att detta inte är någon modeblogg och kommer nog aldrig att bli det heller.
Någon dagens outfit kan jag väl slänga in sådär mest för att ha något att säga, eller för att... ja... jag vill... men jag är inte den som kommer tränga mig före i kön på Berns i hopp om att komma in som en av Stockholms modebloggerskor. Å, nej. Det är inte jag. Men! Jo, jag gillar kläder.
Jag gillar kläder väldigt mycket faktiskt, och jag har designat väldigt många fler än en klänning i mina dagar.
Min underbara mamma lägger på sin kunskap och sen syr hon designen efter exakta önskemål, och vi kan säga såhär - det blir en del kreationer på 30 år.
Sen är jag ju Make up artist också (sen 2001) och kosmetika ligger mig fortfarande väldigt varmt om hjärtat, även om jag inte är den mest påspacklade hönan på jobbet. Yrket har gjort att ajg vet vilken tid det krävs att lägga en perfekt make up, och den tiden tar jag mig oftast inte på morgonen. Ibland, men inte alltid. Hur som helst sminkar jag mer för nöjjes skull nu. Jag går på alla evenemang jag hinner som har med kosmetika att göra och mina tjejer har fått ett och annat tips genom åren. Dom som vill, vill säga.
Mer än kläder och smink är jag som helt besatt av skor. (Liksom ett litet dolt beroende jag har) Mina 70-80 par fotacessoarer låg fint lagda på mina skohyllor i lägenheten, och snart ligger de ännu finare på mina snart monterade ännu större skohyllor här i huset =)
Så i alla fall, nu när det är Stockholm Fashion Week (modeveckan) så kan jag inte låta bli att finurla lite över vad som kommer gå sin lilla sväng på catwalken.
Åh vad spännande med Stockholm Fashion Week!!!



Men sen kommer tyvärr en annan tanke i samma tema, men inte alls med samma sinnesstämning.
På vägen hem från jobbet idag, (jag har turen (?) att jobba mitt i fashion weeks storm öga), såg jag ett antal... mja... kanske väldigt högt antal tjejer som garanterat var där för just modeveckan.
Man känner igen dem på kläderna och utrustningen. Bara ben, höga skor - gärna klumpiga skor, långt hår, tröja som skulle suttit som ett korvskinn på mig sitter löst som en hösäck på dem och en utstickande acessoar, typ oversize-märkesväska eller hatt eller nåt (javafan vet jag egentligen - det är vad jag ser när jag ser dem) och utrustningen: Kamera, anteckningsbok och mobiltelefon i högsta hugg. Slår aldrig fel. =)
Men det värsta är att jag ser lite mer än så.
Jag ser riktigt blodiga skoskav, sena nätter och mängder med alkohol. Jag ser unga tjejer som skulle göra allt för att komma in i svängen, känna pulsen, vara en del av DET. Det där som de brinner för och kan allt om - mode!
Jag ser bakfylla, vingliga och alldeles för bara ben som tar sig hem på morgonkvisten och jag ser urtunnade kroppar som ser sig i spegeln, drar in det de kallar för mage, och suckar.

Jag vet att detta inte alls händer alla som är där, men jag vet att det finns där (och verkligen inte bara där) och jag vet att kroppsidealet för många i den svängen tyvärr är långt ifrån hälsosamt.

Jag tycker om kläder, smink och jag är galen i skor. Men vet ni - jag skiter i om det är jag som "inte fattat grejen" men jag har helt enkelt inte mycket till övers för självsvält och förvridna kroppsideal.

En sund kropp ger ett vackert yttre.
Så är det enligt mig i alla fall...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback