Val Thorens 2010

Hej på er!

Här kommer äntligen en (något sen) resumé av vår resa till alperna i februari!

Vi börjar från början, häng med!

Det var inte helt enkelt att packa resväskan. Efter att med omsorg ha sorterat bort hälften av packningen ansåg vi det omöjligt att hålla begränsningarna och bestämde oss för att chansa. Det diffade då på ungefär 2-5kg per väska.
15kg bagage plus 8kg snowboardväska får man ha med. Tror ingen av oss 6 var innanför gränserna, men vi kom igenom vår bagage check in i alla fall. Vi andades ut, och bestämde oss för att köpa lite snacks. Det slutade med att vi verkligen köpte alldeles för mycket godis i tax-freen.

Det var jag, Anders, JM, OA, NK (OA och NK=Bruschorna) och SusBus (4 killar och två hönor) som med övervikt i bagaget och kommande hål i tänderna begav oss till Alperna, Frankrike, Val Thorens den 6 februari 2010.

Väl framme i Frankrike var det 3 timmar transfer med buss, och efter att ha genomgått den persen fick vi äntligen komma in i vår lägenhet... eller ska jag säga skolåda?

Yttepytteliten var den!!!

Jag och Anders hade betalt extra för att få eget rum i lägenheten och tur var väl det. För alla!
JM och NK sov i ett litet rum som endast, och då menar jag ENDAST, rymde en våningssäng.
SusBus och OA sov ute i "vardagsrummet/köket/hallen". OA i soffan och SusBus i en utdragbar låda. Vi kallade den likkistan.

Fr V. NK i köket/hallen/vardagsrummet, JM står där han får plats (uppe på bänken), OA  är missnöjd i soffan, SusBus i likkistan, Anders i vårt de luxe-rum

Efter många timmars logistisk panik fick vi äntligen sova, och det gjorde vi rätt i, för sen var det äntligen söndag!

I vanlig ordning när vi är någonstans vaknar Anders med tuppen och ser till att väcka de andra. Han är allas vår väckarklocka. Charmigt? Bara ibland. Men den här söndagen var vi glada att han gjorde det!
Jag och Anders gick och handlade frukost. JM och SusBus gick och hyrde prylar till SusBus och Bruschorna gjorde gröt.
Efter ett intag av gröt med svindyr sylt begav vi oss ut i backen som var belägen 10 meter från vår balkong.
Vilken dag!
Solen stekte, vinden var stilla, snön låg pudrig och fin. Lagom mycket folk i backen. VILKEN DAG!
SusBus stod på en snowboard för första gången i sitt iv, och lyckades faktiskt väldigt bra!
Jag är igen stjärna på snowboard heller men åkte bättre än jag vågat hoppas på!!
Vi åt lunch uppe på en alptopp i den gassande solen. Underbart!


fr v. Jag och SusBus i backen, lunch i solen, solstolsstekning

Efter en sådan heldag i backen är man lätt trött, och efter att jag och SusBus handlat gjorde jag pasta med tomatsås och chorizo till gänget att äta innan vi gav oss in i kvällens festligheter.
Vi festade till det ganska lagom mycket och var i säng lagom sent för att orka vara taggade dagen efter.

Fia med hutt, hualigen

Måndagmorgonen gick snabbt nu när vi visste vilket fint väder som väntade.
Taggade till tusen gav vi oss ut för att möta en ny by, Maribelle, och tog således liftsystemet till rätt topp för att sedan åka nerför.
På toppen bestämde vi att grabbarna fick åka själva eftersom de faktiskt kan åka, och jag och SusBus fick ta den tid vi behövde. Dock missade vi lite i pistkartan och fick därför (efter ungefär en halvtimmas velande och letande efter rätt backe) ta en superläskig backe ner för att sedan varva desperat pistkartsletande med diverse transportsträckor resten av vägen till byn...
Ni som någongång åkt snowboard vet att transport INTE är det man vill åka majoriteten (säg 90-95%) av tiden.
Vi åt lunch med grabbarna och sen åkte vi hem igen... via transportsträckor...

Vi hann knappt fram fören det var dags att åka bort till after skin, som var utomhus. Den kunde varit kul men det var en väldigt osympatisk DJ... rent ut sagt konstig! Knepigt värre...

Fr v. Lunch i Maribelle, After Skin med otrevlig DJ

Även denna dag skulle jag laga mat till gänget, men i mitt försök att köpa pitabröd att fylla med hackad korv, ost, sås och grönsaker lyckades jag inge vidare. När allt var hackat och jag skulle värma bröden insåg jag att det inte var pitabröd jag köpt, det var typ 24st OSTVÅFFLOR! Så det blev ostvåfflor med korv och barbecue-sås... intressant.
Summerat en fin dag men trist åkning, annorlunda After Ski och konstig mat.

På tisdagen fick jag och SusBus hjälp av en kompis till gänget som råkade befinna sig på samma skidort. Han är rktigt duktig på snowboard och hjälpte till med saker som tillrättning av bindningar, tips när man svänger etc. Mycket lärorikt, och mycket stora framgångar i åkningen!
Jag vet inte om killarna blev rädda för min mat pga våfflorna eller om de bara var snälla, men den här kvällen gjorde OA och NK (bruschorna) middag i form av kycklingsallad.
Den här kvällen var den då vi valde att festa till det som mest. Vi började med förfest, innehållandes Sam Barton och Cola. Sen fortsatte vi med drinkbiljetter på krogen och en mängd dans.
Drinkbiljetterna är i Val Thorens ett substitut för den sedvanliga barrundan, och låt mig säga, den första drinken "big Bertha" var inte att leka med. 75% sprit + 25 % dricka... fifan vad illa. Det blev en halv Big Bertha och en slurk nästkommande. Resten av drinkbiljetterna fick vara, det räckte gott ändå kan jag lova.

fr v. Rockkväll, Bruschorna, Jag med Big Bertha och JeSus (SusBus och JM)

Klockan typ 04:30 vaknade vi till av att dörren slog upp och in kommer två partyprissar... "BRUUUSCCHAAAAAN". OA och NK var hemma, och i form. Haha! "Ha en bra morgon" tänkte vi och somnade om. Härliga partyprissar de där...!

På onsdagen var det inte alls fint väder.
De flesta kom upp i hyffsad tid förutom OA som inte ens orkade säga hejdå när vi stack.
Efter tre, fyra åk i "standardbacken" i moln och snö fick vi nog och konstaterade att vi verkligen inte ville vistas mer i det här vädret och var beredda på hemgång. Men just då vi skulle åka ner och hem fick vi sms från JM som tillsammans med NK befann sig på toppen. Han rekommenderade oss att hälsa på.
Sagt och gjort, vi hade inget att förlora så vi tog liften upp till toppen som, helt fantastiskt, bjöd på stekande sol, vindstilla miljö och vinklade solstolar. Molnen låg tjocka längst med berget lite längre ner, man kunde se det hur tydligt som hellst. Riktigt fräckt! Vi beslöt oss för att stanna där.
OA hade ännu inte gått upp.

Är man uppe i tid hinner man njuta av solen
fr v. jag, Anders, JM, NK, SusBus, Jag , molnen ligger täta runt berget en bit ner.

När vi, flera timmar senare, beslöt oss för att åka ner och hem för att istället gå på badhus insåg vi vilket väder det verkligen var där nere. Vi såg bara ett fåtal meter framför oss och vurpa på vurpa tog vi oss långsamt ner till dalen. Jag som dessutom inte har något som helst tålamod fick verkligen nog och fick tvinga mig själv att försöka förbli så sansad som möjligt. Usch!

Väl nere lämnade vi av brädorna och tänkte hämta upp OA innan vi drog vidare till badhuset. Dock låg han fortfarande i sängen och ville inte hänga med, så vi åkte utan honom.
Badhuset var dyrt men skönt. Vi varvade bubbelpool med fotbad och olika bastubad. Bastualternativ fanns det nämligen gott om: En ångbastu med citrondoft, en vanlig bastu med örter, en vanlig bastu med apelsin och en vanlig bastu med eukalyptus. Riktigt skönt, och lite annorlunda! Väl investerade pengar.

Efter en sådan rening kan man ju varken åka raka vägen hem och lägga sig, och inte heller ut på krogen och svira, så vi beslöt oss för att ta en lite mysigare middag på restaurang innan vi var redo att ge upp för kvällen.
OA behagade äntligen ansluta resten av gänget, och vi gick till en restaurang där grabbarna hade varit något år tidigare.
Själva huvudrätten varierade bland sällskapet (jag tog entrecôte), men förrätten delade vi på. Grodlår!
Goda, saftiga grodlår med mycket vitlök och persilja. Smakade som kyckling fast mildare på något sätt. Mums!
Sen var det tidig sänggång för samtliga. Skönt att få sova lite också.

Torsdagen gick rätt så fort. Det var ganska fint väder igen och därmed också rätt så bra åkning. På kvällen gjorde vi bolognese och sen gick vi ut på krogen. Inget dunderdrag den här kvällen, men kul i alla fall!
Vi gick hem hyfsat tidigt och Bruschorna kom hem... mycket senare.

Fr v. Jag och Anders, soligt och skönt, Jag ser ut över "standdardbacken", jag och Anders festposerar

Fredag. Superfint väder, Underbar åkning. Ångesten att behöva åka hem gjorde sig gällande på morgonkvisten men vi beslöt oss för att göra det bästa av den enda dagen vi hade kvar.
Jag gav mig på röda backar i sällskap med Anders och det gick över förväntan.
Vid det här laget hade de flesta av oss väldigt trötta ben, men vi gav allt vi hade för att optimera åkningen och i äkta alperna-anda avslutade vi på en after ski. Helt klart den bästa after skin för veckan.

fr v. Jag i solskenet, jag åker röda backar, Anders och jag myser sista förmiddagen

På kvällen gick vi på restaurang och åt ostfondue.
Ostfondue har jag alltså nu provat, och känner inget större behov av att införa rätten i mitt liv. Jag klarar mig alldeles utmärkt med middagar som inte är dränkta i ost, och jag tycker det är bra när en middag består av mer än ost och bröd. Så. (pssst... vi köpte till ett par brickor med kallskuret, en flaska rött gott vin också, så jag får väl erkänna att det blev rätt bra tillslut)

Ostfondue

Anders hann under kvällens gång att bli riktigt förkyld och var inte speciellt fräck när vi sedan skulle packa våra väskor, men som tur är var det ju ingen festkväll, utan snarare en sorgekväll. Vi skulle åka hem. Vem var sugen på det???? ingen!
Bruschorna gick givetvis ut i alla fall, men kom hem så "tidigt" som 03:00.

Hemresan gick bra.
Vi började dagen med att städa ur lägenheten för att sedan frakta vårt bagage till en förvaringslokal. När det var gjort var det bara att vänta, och eftersom det var stekande sol och vi hade ungefär fem timmar att fördriva utan åkning bestämde vi oss för att sätta oss på ett skönt ställe och bara slappna av.
Vi hittade en terrass med utsikt över byn och backen där vi slog oss ner i varsin solstol. Vi beställde in en mellanmålspizza att dela på som vi aldrig fick betala för och en cola som vi aldrig fick.
Efter några timmar (fortfarande på samma ställe) beställde alla varsin pizza och cola (Som vi fick betala för, att vi inte betalade för den första pizzan upptäckte vi senare när vi redan gått därifrån).
Det var skönt att sitta där i solen, och mysigt! Sällan man kan säga så om väntetid faktiskt.

Bilderna är tagna från terassen.
fr v. liftsystemet utanför vår stuga, Andja, Stekterassen, Anders äter supergod Pizza!

Efter 3 timmars transfer var det ytterligare 4 timmars väntetid på flygplatsen men tillslut, helt slut var vi hemma igen.

Jag har en ynka kommentar efter den här semestern i alperna:
Jag vill åka en gång till!!!!

Kommentarer
Postat av: Madde

Åh vilka härliga bilder!! Du ser så proffsig ut på brädan..

Låter som en toppen resa. Åk igen!



Kram

2010-03-09 @ 22:29:17
URL: http://spanskablomman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback