Tack 2010, för i år!

Hejsan!

Förra året avslutade jag med en blogg om vad 2009 inneburit för mig. Jag tänker göra samma sak idag, nu.

Jag har ingen större förhoppning att hinna blogga imorgon, nyårsafton, eftersom jag vet att dagen brukar innebära en hel del annat fokus. Nyårsfesten hålls hos och av Frendy. Temat är Studio 54 och jag har laddat med läcker outfit. Bilder får komma i efterhand.

Jag tänker först bara berätta om hur mina nyårslöften för 2010 gick. och eftersom jag är född under åttiotalet (har läst någonstans att det är karakteristiskt för oss) kommer de här i listform:

Vara mindre duktig -
Det gick inge bra.
Stressa mindre - inte boka upp för mycket eller ta på mig för mycket saker.
Det gick ganska dåligt.
Träna 2-3ggr/v - det gick bra stundvis...
Äta rätt- det gick bättre!

2009 innebar stora förändringar (flytt, USA, Jobbyte etc) vilket ingen i min närhet missat.
2010 har inte heller legat i lä, alls!
Året 2010 har inneburit så enormt mycket för mig.
Jag tog stora steg 2009 offrade, satsade allt, all in. 2010 kom återbäringen.
Jag kan inte vara mer taggad inför 2011!

Vi började år 2010 med att åka till alperna, Val Thorens och jag blev äntligen familjär med snö och snowboard, en hel del träning krävs fortfarande men jag har nu kommit till stadiet då jag längtar efter att verkligen åka. Det känns toppen! Stor framgång!

Våren kom långsamt 2010.
Myckete att göra på jobbet och snö. Snö, snö och mera snö.
Vi roade oss med att smida framtidsplaner. Tittade på lägenheter. Tvåa har vi idag, vi var sugna på en trea.
Treor blev till fyror, fyror blev till hus.
Vi åkte och tittade på en tomt. Helt förutsättningslöst en vit dag.
Vi blev förälskade i den!
Bygga hus? Det är ju så dyrt... Tåls att tänkas på...

Eyafjättlayökull
(hur man nu stavar) fick utbrott och det blev kris vad gäller resor. Folk kom inte hem, eller bort... men det gick över. Inte särtfritt för alla, men ganska fort.

Efter en extremt stressig vår på jobbet fick jag/vi en efterlängtad semester med mina fina föräldrar på Sicilien.
Den veckan var precis vad som behövdes. Både paus från jobbet och tid med nära och kära. Det i kombination med mat, dryck och kultur var... ja... Perfekt!

Vi tänkte vidare på tomten som vii nu börjat kalla "vår" och på huset vi utan svårigheter valt ut.
Lånet gick igenom.
Tomt och hus.
Vi skrev, vi köpte!


När jag stog där på Stenen, tio minuter efter kontraktsskrivningen, och blickade ut över den stora tomten och sa till Anders "det är här vi ska leva, det är här vi ska bo och växa" trodde jag att jag var lyckligast i världen. Sen friade Anders!
Då visste jag. Allt!
Jag sa ja!


Sommaren var varm, men inte lika varm som 2009.
Anders fyllde trettio och vi åkte på semester till ett fantastiskt Island.
Vi badade i blå, varma källor och åt god fisk.
Vi såg Eyafjättlajökull på håll. Hon var snäll.


Jag gillar vulkaner!
Och jag gillar fortfarande Orkidéer.
I maj tatuerade jag in en stor orkidé på ryggen. En blomma för varje familjemedlem. Ni är med mig, alltid, genom allt!



Jag är ingen enkel person.
Jag har fortfarande haft svårt att släppa att jag inte kan ta åt mig äran för allt som är bra gjort.
Min fröken duktig tar lätt över, men jag lär mig. Med stor hjälp och små medel tar jag små, små steg.
Det är en bit kvar, men jag är på väg!

Jobbet har varit extremt och jag har varit mitt duktigaste. Och lite till.
Ibland orkar man och ibland inte. Ibland upptäcker man i tid att man tagit slut. Ibland inte.
Jag slapp väggen, men är sjukskriven. Det kommer bli bra.
Tack vare min älskade Fästman som är omtänksam, observant och kommunikativ, tog jag mig framåt på egen hand. När det är nog är det nog och jag fick prata med min fantastiska chef och två duktiga läkare.
Motvillig sjukskrivning. Okejdå. Men nu har jag en chans att bli bra, och det blir det, det märker jag!

Vara alla till lags och inte släppa något som inte är perfekt är min bästa egenskap - och min Akilleshäl.

Hösten kom för fort, men hela sommaren och hösten har haft guldkant tack vare husplanering och ringarna på våra fingrar.

Från 2009 har jag gått upp två kilon totalt. Jag tycker ändå att det är okej med take på att jag tränat mer 2010.
Träningen kom igång som bäst i somras igen och pausades av lite på hösten på grun av extremt välfyllt schema (jag vet att träningen ska komma i första hand, jajaja) för att sedan komma igång ordentligt igen för ett par, tre månader sedan.
Lite för mycket jojo, men vi är i alla fall på väg. Tilsammans tränar vi, varje gång! Det är härligt!

Jag och Anders tycker om att ordna fester men liksom 2009 lät vi bli även i år.
Anders 30 års fest med åttiotalstema anordnades av hans föräldrar, och de grillningar som vi fixat här på gården har inte krävt så mycket jobb. Det enda stora vi anordnat var en "röjfest" på vår tomt, men det var mer en form av "jobba så får du mat-fest"

Jag är med i festkommitten på jobbet och där anordnade vi en 40-talsfest, en mat-och-dryck-fest och ett par enkla pubbar, alla med fantastiskt resultat.

2010 bjöd ändå på mycket party.
Halloweenfest i Umeå där vi kom som Bamse och Iprenmannen.
Fest för samtliga 30-taggare (gangstertema, kollo-tema, vanlig trettioårsfest, Karibientema) och 3*25-årsfest i Skåne. Och en hel del after-works med tisdagsklubben på jobbet... Och snart är det Nyårsfest!
När jag tänker efter: 2010 var festligt värre ;)

En väldigt bra sak som vi gjort i år är all planering.
Med stora projekt på gång som bröllop och husbygge krävs en hel del planering och då är det bra att både jag och Anders gillar just planering. Vi har två tjocka pärmar med husplanering. Jag har gjort en "bröllopsplaneringsbok" (man får ju passa på att pyssla när tillfälle ges) och vi är båda stolta över vår hushållsbudget och utfall på densammai Excel.

Förra året skrev jag en lista över saker som jag varit glad och tacksam över det gångna året och här kommer en sådan igen:

... att ha tagit chansen att lära mig att åka snowboard ordentligt. Det är aldrig försent!
... att vi köpt huset och tomten och att vi är i startgroparna för byggstart.
... att jag vet vilka mina vänner är. Och de vet vilka de är!
... att JeSus är ett stadigt par.
... att mina vänner i sthlm faktiskt blivit MINA vänner också.
... att mamma och pappa mår bra och är lyckliga för alla de stora beslut som tagits.
... att jag är duktig nog att ta tag i mina brister och jobba med dem.
... att VETA att jag kommer få dela mitt liv med Anders
Ringen på fingret, lycka varje gång jag ser den!


Och eftersom jag gillar listor - Här kommer mina Nyårslöften för 2011

Våga släppa. Bra nog är bra nog.
Stressa mindre - våga missa att vara med.
Och så det här med träning.
Jag orkar inte sätta ohållbara dröm-löften, så här kommer mina ärliga löften, rakt från hjärtat:
Inga dieter, bara sunt leverne.
Så mycket träning vi hinner med, helst 2-3ggr/v och vardagsmotion.




Över lag lovar jag mig själv ett hälsosamt liv i alla aspekter med utrymme för livsnjutning.
Så får det vara!

Jag är så glad över att se fram emot 2011!!!


Mitt födelsedagskort till pappa -
ganska bra text faktiskt...!

Kommentarer
Postat av: Maria

Att lyssna till sitt hjärta är viktigt och du är så duktig som verkligen har gjort det! Mer än du tror! Ha ett underbart gott slut och en härlig nystart på 2011! Hoppas vi ses nästa år! =) Kram!

2010-12-30 @ 23:54:21
URL: http://konttaskrypin.blogg.se/
Postat av: Madde

Du är världens bästa Nadja! Och jag hoppas att jag är din vän lika mycket som du är min.

Du är så fin. Insida och ut.

Jag är otroligt glad att du lyssnar på dig själv så att du kan slå av på tempot en aning. Det du gör är så långt förbi toppen ändå. Ingenting kommer att förändras pga det. Jag lovar.

Du är en pärla. Always. Härligt stöd du har i din kära Anders. Blir alldeles rörd..

Gott Nytt År gumman! 2011 blir ditt år.

Många kramar

2011-01-01 @ 17:40:00
URL: http://www.spanskablomman.blogspot.com
Postat av: PetramedAochE

Gott nytt år!

2011-01-01 @ 21:00:34
URL: http://www.PetramedAochE.se
Postat av: Nadja

Maria - tack! Ja hjärtat är viktigt att vara kompis med :-)

Madde - jag ser dig som min vän och dina ord värmer mycket! Tack!

Petra - låt oss ses snart. Jag tror vi båda vill det!

Kram på er!

2011-01-03 @ 09:06:42
URL: http://vivalanadja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback