Flickan som lekte med eld

Första filmen (män som hatar kvinnor) såg jag utan att ha läst boken innan.
Jag fasntade totalt och var bara tvungen att läsa andra boken.

Sagt och gjort. Jag läste (lyssnade på) andra boken (flickan som lekte med eld) medans jag målade om i lägenheten i somras.

Aldeles lagom till filmpremiären alltså!
Eftersom AJ inte hade sett män som hatar kvinnor så laddade vi med den i fredags, och gick och såg flickan som lekte med eld i söndags.

Filmen kontra boken är givetvis aningen fattigare, men det är nog tur. Filmerna är långa redan som det är så jag tror inte att man hade orkat med en extratimma bara för att få med de delar som skalats bort från boken.

Filmen i sig är helt enkelt skitbra!
Jag satt nästan lika tagen som vid första filmen (nästan, eftersom jag nu redan visste vad som komma skulle) och när den var slut var jag i vanlig ordning fast besluten att läsa tredje boken (luftslottet som sprängdes).

Jag tycker att Noomi Rapache är så jäkla bra, snygg och inspirerande i rollen som Lisbeth och jag vill liksom bara ha mer av filmen hela tiden!

Hennes mod och styrka, hennes råa liv, sammhällets råhet i sig och vissa människors fruktansvärda sätt att se på kvinnor och sexualitet varvas med någon form av godhjärtad vardag och ibland även en viss komik.

Fruktansvärda scener framkallar starka känslor och åter igen, detta är inte en film för någon som är känslig.
Jag önskar att det fanns tre böcker/filmer till efter dessa.
Vila i frid Stieg Larsson, du lyckades med något riktigt bra!

Flickan som lekte med eld får maxpoäng; NNNNN

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback