Glad midsommar!

Hejsan, och glad midsommar!

Hoppas att alla är lika pigga och glada som jag idag ;)
Jag kan väl erkänna att jag ligger och vilar i skrivandets stund, men jag har minsann varit ett litet energiknippe idag. Det är så skönt att vakna upp till en glad ettochetthalvt-åring, ett fräscht städat hus (jag diskade och städade allt innan jag la mig inatt), och känna lyckan i magen av att ha världens finaste vänner.
Love you guys!

Vid det här laget vet ni att jag skriver ihop par och ger dem namn med VERSALER. T ex jag och Anders, vi kallas för ANDJA, osv.

Igår såg dagen ungefär ut såhär:

Vi gick upp och gjorde oss i ordning. Jag hade på mig en ny klänning och gjorde två inbakta flätor, och Stella fick ha på sig sin nya fina märkesklänning från Desigual ;) och två tofsar. Anders var stilig och snygg i 3/4-långs kritsträcksrandigs shorts och vit skjorta.
Solen strålade :)

Vid halv tio åkte Anders och Stella och hämtade upp folk vid stationen och jag gick ut med min vattenkanna och plockade blommor :)

10:00 - majoriteten av "gänget" (dvs FRENDY, JESUS, HARKUS, HENIBELL och vi) sågs hemma hos oss och jag dukade upp fika i solen bestående av kakor och kaffe.
HENIBELL började skala potatis.

Sen tog majoriteten av tjejerna med sig barnen och gick iväg och plockade blommor och grabbarna hjälpte mig med lunchen
HENIBELL skalade potatis.

Tjejerna kom tillbaka och band kransar och vi jag fixade klart lunchen och dukade medan grabbarna testade ölen.
HENIBELL skalade potatis.

Vi åt en riktigt trevlig midsommarlunch och jag tror faktiskt inte att något saknades :)
Förutom att jag glömde ta fram de goda frökexen som jag bakat dagen innan :(

Efter att ha fixat och diskat åkte vi och kikade på ett midsommarfirande på en bygdegård ca 8km bort. Det var marknad, traktorer med skrindor, midsommarstång, spelmänn, fullt med människor som hade picknick och dans. Riktigt traditionsenligt och fint, men sångaren lämnade tyvärr endel att önska inför kommande år...
:)

Sen åkte vi hemåt igen och jag tog med mig några tjejer in i köket medan Anders och grabbarna fixade på altanen. Och med fixade menar jag att de drack öl ;)
I köket började vi så smått inför middagen samt att vi garnerade tårtan. Jag gjorde crème fraîche-tårta dagen innan och nu la vi tre liter svenska, solmogna jordgubbar på. Tårtan syntes knappt. Underbart!
Vi dukade också upp med Anders berömda surdegskanelbullar och åt tills ALLT var slut :)

Sen berikades gänget ytterligare med söta JAXTEN som anslöt lagom till femkampen.

Jag och Anders gjorde en sorbet-skumpa-drink till alla som vi avnjöt samtidigt som bästa laget vann ;)

Grenarna i femkampen var:
1. Blåsrör (skjuta prick)
2. Kast med liten... (Vi kastade en banan, en stekspade, en stövel, en sandsäck, en handduk och pandakorven)
3. Spotta längst (vem spottar sin godis längst)
4. Högt och stabilt (bygga högst torn med lego på tid)
5. Frigående ägg (springa med ägg på en sked som man håller med munnen)

Vi delade upp oss i team Täby och Team Vallentuna och team Vallentuna vann! :)

Sen var det hög tid att förbereda maten.

Jag tog med mig två tjejer in i köket och vi gjorde klart middagen.

- Potatissallad med soltorkad tomat, oliver, lök, vinegrette, babyspenat och rostade pinjenötter
- majskolvar
- baconinlindad halloumi
- halloumi utan bacon
- marinerad rostasfilé (jag marinerade dagen innan)
- rädisor
- tunnbröd
- bearnaisesås
- Barbecuesås

Sen åt vi upp det mesta rätt fort. Det var minst sagt populär mat :)
En del av resterna hamnade i matlådor som folk ville ha med sig hem, och en del åt vi upp idag till lunch med hjälp av JAXTEN som tittade förbi :)

Efter middagen dukade jag upp kaffe, glass och färsk frukt.
tänk att det alltid finns plats i magen för sånt ;)

Sen nattade vi barn (som somnade fantastiskt fort) och myste vidare på altanen.

Vid tio, dvs när festen pågått i tolv timmar, dukade vi upp ett "bar-bord" med tillbehör, sorbet, bubbel, rossé, och Anders gjorde en kanna mojito.

Och så snacks förståss ;)
Snacks skall aldrig saknas i detta hus!

Sen bara umgicks vi. Vi satt i lounge-delen ute på altanen och pratade om allt mellan himmel och jord :)
Klockan 01:45 gick de sista gästerna och med ett leende på läpparna städade jag undan och fixade fint.

Underbara känsla <3

Tack!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback