Äppelmuffin!

Hejhopp!

I torsdags var det både min och Anders tur att ha fika med oss till jobbet så i onsdags blev det hembakning inklämt mellan jobb och kalas för Bus som fyllde år.

Jag gjorde cupcakes som blev jätteuppskattade på båda jobben, så jag delar med mig av receptet här :)
De är busenkla att göra och jag använde rågsikt istället för vetemjöl. Citronmeliss skippade jag helt. Det fick bli äppelbitar på toppen.

Äppelmuffins med krämig kaneltopping

ca 16 Normalstora formar

100 g smör eller margarin
2 dl strösocker
1 ägg
1 1/2 dl mjölk
1/2 dl äppelmos
1 1/2 äpple
2 1/2 tsk kanel
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Garnering:
100 g krämig färskost naturell
1/2 tsk kanel
1 msk strösocker
1/2 äpple i tunna klyftor
1. Rör matfett och socker vitt och poröst, Blanda i ägg, mjölk och äppelmos.
2. Skala och riv äpplena grovt. Blanda kanel, mjöl och bakpulver. Rör ned det och äppelrivet i smeten.
3. Fördela smeten i muffinsformar på en plåt. Grädda mitt i ugnen 20-25 min, 200°C, känn med sticka. Kakorna skall vara torra i mitten.
4. Garnering. Blanda färskost med kanel och socker. Spritsa krämen på muffinsen vid servering. Dekorera med äppelklyftor och lite grönt.


Bilden är  mycket riktigt en av mina muffin men den som jag lämnade i kylskåpet till svärfar,
som är här och snickrar i vårt garage på dagarna.
Han fick dekorationsblommor på istället för äppelbit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback