hösthelg med öl!

Hejsan!

Nu börjar det verkligen bli höst.
Kallt om händerna och raggsockar inomhus. Som bäddat för mys!

Igår hade jag en egen mysdag. Anders var på styrelsekonferens och jag passade på att göra precis vad jag kände för.
En promenad med VE i den underbara höstsolen
en lunch beståede av fläskkorv (som Anders inte gillar)
och inköp av ett par nya stövlar!


Passa-på-lunch med nyplockade höstlöv


Mina nya stövlar.
Perfekt gå-eller-stå-länge-stövlar.

Efter diverse pyssel på hemmaplan vad det dags att göra sig i ordning för stundande evenemang: Ölmässan!
Eller öl och whiskeymässan.... eller öl och whiskey och champagne och smak-mässan om man ska vara petig =)

Jag är inte någon stor öldrickare, men kan tycka att "rätt öl" på rätt tid och plats kan vara helt ok. Har dock kännt mig aningen trött på att bara veta om tre, fyra sorter som jag tycker om och har varit ganska sugen på att bredda mitt "tycka-om-sortiment".
Igår gavs verkligen möjligheterna till detta!

Första jag provade var en Innis&Gun, mörk och romlagrad. Snacka om att sätta ribban! Smörig, mörk, söt, mustig.
Positivt överraskad vågade jag mig på att fråga efter en öl i nästa stånd, istället för att bara ta "standardvarianten". Jag bad om en mörk öl med dragning åt torkad frukt. "Bartendern" frågade om hasselnöt gick bra, och jag tänkte att det måste jag ju prova! Så det gjorde jag!

Öl med smak av hasselnöt!

Det var så kul att prova olika sorter och vi provade allt från körsbärsöl och äppelöl till chokladöl och öl från Gotland!

Olika ölsorter med spännande smaker


Öldrickande jag, Susbus och VE.
Det hör inte till vanligheterna att se.

Vi åt också. Dock inte på finsmakarstånden, eftersom det där serverades fläsklägg och rotmos för 150 kr. Galet dyrt tycker jag.
Näe, nachotallrikar, ren-kebab, grillkorv. Det dög bra för oss.
Sen åt vi ju givetvis även ölkorv och chips, och provsmakade en och annan parmesan.

Hur som helst så låg fokus under kvällen ändå på drycken och utöver ölen provade vi även whiskey och mojito.
Upplevelserna var blandade men Innisen, hasselnöten och chokladölen kan jag nog säga blev mina favoriter! Nu vill jag testa samma varianter från andra tillverkare också, men det får jag nog lämna till nästa år. :)



Chokladöl!

Det var gårdagen det.
Nu har vi precis kommit in från en "sopstationsinvigning" här på gården som Anders hållt i, och jag har lyckats frysa ordentligt för första gången sen april. Det blir till att värma sig med lite lunch innan vi går vidare med resten av dagens äventyr och bestyr, och slutligen landar i vår underbara helgsummering i bastun med vännerna...

Härliga söndag!!! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback