Island!

Om jag helt spontant får vara allt annat än ödmjuk så var Island ett mycket bra val av weekendresa-present.
Vi fick njuta av allt! Annorlunda natur, bad, sol, shopping och naturens underverk.

Här kommer en kort berättelse av vår resa, mest i bilder:

Om man tog kort i sånna här "mallar" så fick man en luftmadrass, och eftersom varken jag eller Anders hade något emot att toka runt på Arlanda lite innan planet lyfte så hann vi få två luftmadrasser =)

Självklart passade vi även på att visa vår uppskattning över att Starbucks vågat närma sig Sverige.

***
Sen flög vi i några timmar och kollade på film (bra standard på flygplanet mao)

Direkt efter att vi landat i Keflavik åkte vi till en varm källa (såhär ser den ut utifrån)

Källan heter "Blå lagunen" eller "blue lagoon" på isl...engelska.
HELT fantastiskt.

Helt ljusblått vatten man såg inte ens sin egna hand precis under vattenytan. Man kunde ha kisel-"lermask" i ansiktet och simma runt till de olika geyser som värmer upp källan. Så jäkla fräckt att naturen själv ordnat något sådant.

Vi hade två bussar att välja på för att åka vidare till hotellet, och det var inget svårt val att prioritera mer tid i blue lagoon framför middag på hotellet.

Dagen eftervar det dags för utflykt!
Jag hade bokat en heldagsutflykt som heter "gyllene cirkeln" och den var helt klart värd varenda öre.
Superduktig guide som visade mycket på vägen och berättade bakgrund om allt mellan himmel och jord.
En kul grej som vi noterade var bristen på trän! Det finns liksom  ingen skog. Alls.

På vägen såg vi t ex islandshästar!

Vi åkte förbi ett kraftverk som drivs av underjordiskt varmvatten, eller geysrar för att förklara det enkelt.

Vi åkte till ett av islands vackra vattenfall "Gullfoss"!

Vi åkte och tittade på en aktiv geyser. Spektakulära utbrott var 5 minut ungeär.

Vi såg även världens första geyser (eller åtminstone den som namngett alla världens geysrar)

Varm källa!

Vi fick möjlighet att promenera mellan europeiska och amerikanska kontinentalplattorna. Dessa dras isär med ca 2mm varje år och det är ett fantastiskt landskap runt om.

Sen var det dags för återfärd och vi såg båda Eyafällajökul och Hekla på vägen.

DINK-middag.

Fishmarket är en av Islands mest uppskattade restauranger och vi såg till att besöka den. HELT perfekt mat. Gott vin. Utmärkt service... Tre rätter senare gör det inget att den isländska kronan är nere på 0,5 svenska ören.

Dag tre ägnade vi åt shopping och sightseing i Reykjavik. Notera gärna hur man ser havet och bergen i bakgrunden där Anders posar. Rätt skön utsikt från mitten av eras största stad om jag får säga det själv.

En storstad som är en liten söt stad. 300 000 personer bor på island. 150 000 av dessa bor i Reykjavik. Väldigt många av dem måste ägna sig åt design och affärer för shopping fanns det minst sagt gott om i förhållande till stadens storlek.

Sista kvällen var vi på ytterligare en finfin middag och innan vi åkte hem och lade oss tog vi även ett par drinkar på samma ställe som förvandlades till nattklubb.
Visst har de superfräsiga lampor!!!!

Sen var det bara hemfärd kvar, och såhär ser Island ut uppifrån...
Vad kan jag säga? Island skall upplevas på plats.