Muffinsblogg

Det var en gång en tjej som var jag.
Den tjejen kallades sedan många år tillbaka för muffin av sin kompis Petra!
Muffin har en sambo, AJ, som jobbar på ett jobb där de blir glada om man tar med sig fika när man lovat det, så Muffin fick idag baka åt sin sambo.

Jag hade planerat en fin slut-kläm här om hur muffin bakar muffins men jag glömde av den medans jag skrev. Jag är trött.
I alla fall:


Eftersom svärmor gett oss en hink plommon så bestämde jag mig för att använda några av dessa och baket resulterade i Plommonmufins med kardemumma (eller snarare kardemummamuffins med plommon) enligt detta recept:

Plommonmuffins
25 st , 35 minuter

Ingredienser:
100g smör
8 st mogna plommon
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2tsk malen kardemumma
2,5 tsk bakpulver
2 dl mjök
4 dl vetemjöl

Smält smöret och låt det svalna.
Skölj plommonen och torka av dem. Skär dem i halvor/klyftor och ta bort kärnan. Det ska bli en bi till varje muffins.
Lägg ägg, strösocker och vaniljsocker i en bunke och elvispa det pösigt.
Blanda ner kardemumma och bakpulver och vispa snabbt ihop.
Häll på det smälta smöret, mjölken och mjölet och elvispa tills allt är blandat. (inte längre än så)
Plutta ner smeten i muffin/bull-formar och stick ner en plommonbit i varje muffins.

Grädda 12-15 minuter mitt i ugnen i 225°C.

❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥   Jäklar vad gott det blir ! ❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥❥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback